Nödlägesberedskap
Checklista för åtgärder vid större olyckor
1. Larma räddningstjänsten
Alarmering vid brand och olycka
I nödläge, RING 112, utan riktnummer vart du än befinner dig.
Ange:
- Eget telefonnummer
- Eget namn
- Olycksplatsens läge och adress
- Vad som har hänt
- Antal skadade
- Skadans art och omfattning
VIKTIGT: Möt om möjligt den inkallade hjälpen och visa vägen till skadeplatsen.
Följ checklistan för ”åtgärder vid större olyckor”
Kontakta din närmaste chef.
2. Första hjälpen
Var LUGN – se till att någon ringer 112.
- När du kommer fram till personen – reagerar denne? Undersök om du får någon kontakt med personen. Kalla på hjälp.
- Andas personen? Böj huvudet bakåt: Se – Lyssna – Känn – rör sig bröstkorgen?
- Finns det någon puls?
- Om personen inte har någon puls – påbörja HLR med en inblåsning och endast kompressioner.
- Använd HJÄRTSTARTARE om sådan finns i närheten, surfa in på http://www.hjartstartarregistret.se/ och skriv i adressen för skadeplatsen.
- Fortsätt till någon annan tar över
- Tills du inte orkar mer
- Har en kännbar puls, men fortsätt med kompressioner tills att andningen återkommer.
- Därefter, säkert läge = framstupa sidoläge
3. Säkra olycksplatsen
Vid BRAND använd följande checklista:
VARNA
RÄDDA
LARMA 112
SLÄCK
- I vilken ordning du skall genomföra checklistan avgörs av händelsen och din egen förmåga. Tänk på att du själv är underlägsen i de flesta situationerna och därför behöver hjälp. Genomför varje del av checklisten efter vad situationen kräver.
- För svetsning, skärning, lödning, arbete med rondell samt torkning och uppvärmning finns särskild kontrollista avseende tillfälligt arbete. Kontrollistan genomgås av brandskyddsansvarig arbetsledare med berörd personal, även utomstående, som utför sådant arbete inom anläggningen varvid också kontrollistan lämnas mot kvittens.
- Brandsläckarna skall kontrolleras en gång om året av externt brandtjänstföretag.
Vid BRAND och FARLIGA ÄMNEN :
- Förteckning och säkerhetsblad skall vara aktuella och finnas på arbetsplatsen. Löpande skall nytillkomna ämnen föras in i, och ämnen som inte längre hanteras, avförs ur förteckningen. Förteckningen skall hållas lätt tillgänglig för medarbetare och räddningspersonal.
- Vid transport av farligt gods ska godsdeklaration, säkerhetsdatablad/transportkort och brandsläckare medfölja transporten. Vid olycka i samband med transport av farligt gods sak även vår säkerhetsrådgivare kontaktas.
4. Se till att följer den skadade till sjukhuset
5. Ring VD, han tar över: 0243 - 25 78 23
Krishanteringsgruppens uppgift är att: samlas utan dröjsmål, underrätta sig om olyckans art och omfattning, anmäla sig för att bistå räddningsledaren i undsättnings- och räddningsarbete, kontakta personer, företag och myndigheter för assistans, anmälningar och information i samarbete med räddningsledaren i lämplig utsträckning.
Telefonlista:
Ambulans: 112
Giftinformationscentralen: 112
Polis: 112
Räddningstjänsten: 112
Kollega hjälpen: 020 - 59 60 00
6. Ring miljöinspektionen
Länsstyrelsen Dalarna: 023-81 000
Länsstyrelsen Gästrikland: 010-225 10 00
Arbetsmiljöverket i 010-730 90 00
Dalarna & Gästrikland:
Kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor
Eventuella utsläpp eller spill ska inte kunna förorena mark, grundvattnen, ytvatten eller avlopp. Åtgärder för att förhindra eller minimera miljöpåverkan och undanröja inträffad skada.
- Stoppa utsläppet
- Valla in utsläppet med en läns eller finkornigt material
- Täck ev. brunnar i närheten
- Låt absorbenter eller absorbitionsdukar suga upp innanför vallen
- Avfallet skall transporteras och omhändertas av godkänd transportör respektive mottagare för farligt avfall
- Kontrollera att marken under utsläppet är ren.
- Vid större miljöpåverkan ska miljöförvaltningen meddelas. Kontakta Kvalitets- och miljöansvarig för hjälp. Rapportera incidenten på en driftsrapport till driftsrapport@maserfrakt.se
7. Kontakta anhöriga
8. Samla alla berörda
9. Erbjud nödvändigt stöd
10. Kontaktnät för kvällen, gör en telefonlista
11. Tid för återsamling nästa dag
12. Kontakta krisgruppen för medverkan nästa dag
13. Håll kontakt med sjukhuset om den skadades tillstånd
14. Se till att anhöriga får besök av företagsrepresentant
15. VD kontakta massmedia
16. Gör anmälan om arbetsskada
17. Utredning av olyckan